Choose language

Recharge ändrar prissättningsmodell för laddning!

För att möta kundernas önskemål går Nordens största operatör av laddinfrastruktur för elbilar, Recharge (tidigare Fortum Charge & Drive), över till en prismodell baserad på pris per kWt från 1 april 2021 i Sverige.

Recharge uppfyller kundernas önskemål – Kundundersökningar vi har genomfört visar att många elbilister föredrar kWt-priser för laddning. Vi lyssnar på våra kunder och testar nu pris per kWt. Vår målsättning är att göra det enklare och mer förutsägbart för nya elbilister, säger Annika Hoffner, Recharge

Det har funnits en efterfrågan hos elbilister på en prismodell baserad på pris per kWt för laddning. Recharge vill uppfylla kundernas önskemål och kommer därför att gå över från pris per minut till pris per kWt vid drop-in-laddning från och med 1 april 2021.

Enkel och rimlig drop-in laddning

Elbilister kan ladda och betala för laddning i Recharges nätverk genom att registrera ett kundförhållande hos en av de tjänsteleverantörer som tillkopplade till nätverket, t ex Fortum, Plugsurfing, Easypark och NewMotion, och sedan ladda med hjälp av en app eller en laddbricka. Kunder kan också välja att använda en av Recharges betalningsmetoder för drop-in laddning. I höstas introducerade Recharge en ny och enklare betalningslösning för drop-in laddning – online kortbetalning aktiverad med QR-kod. I tillägg går det fortfarande att betala för drop-in laddning med SMS. Recharge reducerar nu också priset på drop-in-laddning.

– Vi har tidigare infört enkel kortbetalning för drop-in-kunder och tar nu nästa steg genom att minska prisskillnaden på drop-in och andra betalningslösningar. Genom att göra drop-in-laddning mer attraktiv vill vi ta bort stressen hos nya elbilster relaterat till att ladda ner olika appar och beställa laddbrickor. Det ska vara enkelt att åka på långtur med elbil och att komma igång med snabbladdning utan att behöva planera i förväg, säger Annika Hoffner på Recharge.

I tillegg til kortbetaling og SMS kan elbilister også lade med app eller ladebrikke fra en av Recharge sine mange ladeleverandører som Fortum, Easypark, Plugsurfing, Newmotion og Elton.

Recharge tillgodoser kundernas önskemål och ändrar prismodell

Recharge är en pionjär inom eMobility och har drivit ett offentligt nätverk för elbilsladdning under varumärket Fortum Charge&Drive sedan 2011. Recharge är en ledande operatör i Norden som äger mer än 1500 offentliga laddpunkter och driver ytterligare 1000+ laddpunkter i Norge, Finland och Sverige. Recharge stödjer övergången till en helelektrisk bilpark genom att investera i infrastruktur och erbjuda användarvänliga och lättillgängliga laddningstjänster. Recharge ägs av Infracapital och Fortum.

– Undersökningar från både Norges Automobilforbund och Elbilforeningen och visar att många elbilsägare vill betala laddningen per kWh. Då betalar man för mängden el man tar emot. Vi lyssnar på kunderna och testar nu att ta betalt per kWh på supersnabbladdare och normalladdare. Prismodellen för snabbladdning ändras inte, men vi minskar priset för laddning med direktbetalning från 4 NOK/min till 3,50 NOK/min, säger Annika Hoffner, Recharge

Om Recharge

Standard drop-in priser på våra laddare från 1 april 2021:

Snabbare laddare och ultrasnabba laddare (upp till 350 kW): 5,75 kr/kWt

Snabbladdare (upp till 50 kW): SEK 5,15 / kWt

Normalladdare (upp till 22 kW): 3,00 kr/kWt

Alla priser är inkl. moms.

Kontakt:

Annika Hoffner
E-post: annika.hoffner@rechargeinfra.com
Telefon: +4790284683

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Missa inga nyheter och erbjudanden! Skriv in din e-postadress och anmäl dig till vårt nyhetsbrev.